Tunne tarpeesi ja elä täyttä elämää

Olen pitkään, jopa vuosia ajatuksissani aloittanut tämän blogin pystyttämistä ja vihdoin olen päässyt siihen pisteeseen että haluan tehdä siitä aktiivisen työvälineeni itsetutkiskeluun ja hyvinvoinnin lisäämiseen. Ja samalla tietenkin toivon että myös Sinä saat ehkä ideoita ja keinoja itseäsi askarruttaviin aiheisiin ja asioihin. Olen introvertti  (hieman elämyshakuinen) ja erityisherkkä, traumataustainen, keskivaikean masennuksen ja ahdistuneisuuden kanssa taisteleva ja työuupumuksen kokenut, uusioperheen keski-ikäinen äitihahmo. Kärsinyt koulu- ja kotikiusaamisesta, menetyksistä, hylkäämisistä, homeisista koti- ja työtiloista ja niiden tuomista terveysongelmista ja muista terveysongelmista (joiden suurelta osin uskon olevan psykosomaattisia). Olen muutama vuosi sitten havahtunut siihen, että olen sinnikkäästi elänyt väkisin vahvana, sivuuttaen omat tarpeeni ja sulkenut silmäni vaikeilta asioilta. Keski-iän kynnyksellä sitten ns."kosahti" stressaavien tilanteiden myötä (dementikköäidistä huolehtiminen, omakotitalon remontointi, synnytyksen jälkeinen masennus, ero 30v. liitosta, uusi suhde, mustasukkaisuus, uusioliiton ongelmat, itsetunto-ongelmat yms. yms.). Vanhat traumat alkoivat nousta alitajunnasta piileskeltyään siellä yli 40 vuotta. Tuntemukset velipuolen itsemurhasta kotona kun olen ollut lapsi (kaikki muistijäljet ovat ihmisestä ja tilanteesta pyyhkiytyneet pois) ja tunnetilat elämisestä lapsuudessa ja nuoruudessa mielenterveysongelmaisen kotiäidin kanssa, se turvattomuus, pelko ja häpeä jota olen tuolloin tuntenut varsinkin kun teininä isäni menehtyi sairauden myötä ja sain kokea millaista on elää psykoottisen vanhemman kanssa kahden. 

 Painajaisia, paniikkikohtauksia, kuolemanpelkoa ym. vähemmän mukavaa astui mukaan arkeen vaikuttaen myös parisuhteeseeni. Tajusin että tarvitsen apua ja sitä tässä vieläkin vuosien jälkeen etsin. Olen saanut apua työterveyspsykologilta, yksilöterapiasta ja ryhmäterapiasta, mutta jotenkin koen että en ole päässyt näissä istunnoissa kovin hyviin tuloksiin. Koska olen introvertti, ulosantini ei ole kovin hyvä. Ryhmässä jään sivuun asioineni ja yksilöterapiassa en osaa tuoda ajatuksiani esiin, vähättelen ongelmiani ja esitän reippaampaa kuin olenkaan. Parisuhteessa suhteen alkuvuosien kriisit traumatisoivat niin pahoin että aloin "ajaa itseäni alas", vähäinenkin itsetunto romahti -kehokuva muuttui ahdistavaksi ja aloin kyynistyä ja masentua. Ajoittain fiilikset ovat ihan hyviäkin kunnes taas alakulo iskee. Mutta olen päättänyt taistella ja ymmärrys siitä että masennuskin menee ajastaan ohi auttaa selviämään synkimmistä hetkistä. Olen tehnyt paljon itsetutkiskelua ja koittanut keksiä tapoja joilla fiilistä saisi kohennettua, itsetuntoa nostettua, turvallisuuden tunnetta lisättyä. Ymmärrän että näin toimien henkinen kestävyyteni kasvaa niinkuin lihakset kasvaisivat JOS niitä treenaisin. Fyysinen rapautumiseni onkin sitten toinen juttu ja koitan sitäkin aihetta tässä blogissani käsitellä jotenkin, ehkä kirjoittamisen kautta siihenkin löytynee työkaluja. Minua saa myös valistaa, otan mielelläni vastaan kommentteja ja neuvoja-olisikin ihanaa jos blogini olisi vuorovaikutteinen.

Laitoin tähän ensimmäiseen postaukseeni kuvan tarot-kortista. Omistan korttipakan jota olen vuosien ajan käyttänyt neuvomaan ja antamaan näkökulmia elämääni. En tee (koska en osaa) mitään hienoja tulkintoja vaan luotan ihan sattumanvaraisen kortin nostamiseen pakasta ajoittain ja selvitän mitä kortti "kertoo". Omaan harkintaan jää minkä verran siitä otan itselleni , mutta yleensä kortit ovat antaneet minulle hyviä sysäyksiä toimia. Viimeisin nostamani kortti toimi pontimena mm. aloittaa tämä blogi ja alkaa todenteolla perehtymään siihen mitä oikeasti tarvitsen jotta voisin hyvin. Tai ainakin siedettävästi. Laitan tähän oheen linkin tuon kyseisen Voima-kortin tulkinnasta:

Postaukseni otsikko "Tunne tarpeesi ja ala elää täyttä elämää" on nettikurssin nimi. Löysin eilen netistä mainoksen ja ilmoittauduin mukaan koska oli vahva tunne siitä että nyt tapahtuu jotain tärkeää, tästä alkaa matka kohti oman hyvinvoinnin kohentumista. Reilun yhdentoista euron sijoitus omaan hyvinvointiin ei ole paha.  Kurssi alkoi tänään mutta jos Sinua kiinnostaa, niin varmasti näitä tulee lisää, uskoisin niin. Niin ja HUOM! En tee kaupallista yhteistyötä minkään tahon kanssa joten olen täysin riippumaton jakaessani linkkejä ja yhteystietoja. Jaan vaan asioita ja tietoja joita itse mielenkiinnosta kokeilen tai olen hyväksi havainnut ja oletan ja toivon että niistä olisi muillekin iloa. Kerron kokemuksistani kurssista ja sen tehosta omassa terapoinnissani kunhan olen siinä edennyt. 


 

Kommentit

Suositut tekstit